• nl
    • en

Research

Karolien van den Akker

Position
postdoc

E-mail
karolien.vandenakker@maastrichtuniversity.nl

Thema's

  • - Craving (sterke drang om te eten)
  • - Gewichtsverlies en lijnen
  • - Leerprocessen (conditionering)
  • - Obesitas

Onderzoek

Ik bestudeer leerprocessen die betrokken zijn bij eetgedrag. Wanneer u bijvoorbeeld’s avonds op de bank steeds een stuk chocolade eet, kan die situatie (’s avonds op de bank zitten) een voorspeller worden voor lekker eten. Uw lichaam bereidt zich vervolgens alvast voor op lekker eten en u ervaart een sterke zin in chocolade. U kunt zich voorstellen dat zulke reacties het moeilijk maken om van lekkers af te blijven. Maar: Omdat die reacties zijn aangeleerd, zouden deze ook weer moeten kunnen worden “afgeleerd”.

Ik ben vooral geïnteresseerd in de wisselwerking tussen conditioneringsprocessen en (on)succesvolle lijnpogingen. Ik probeer vragen te beantwoorden zoals: hoe ontstaat aangeleerde trek en zijn sommige mensen vatbaarder trek aan te leren? Hoe kunnen we die trek het best afleren? Hoe kunnen we lijnpogingen succesvoller maken? Kan een lijner bijvoorbeeld beter af en toe iets lekkers eten, of moet hij/zij al het lekkers de rug toe keren? Ik heb o.a. gebruik gemaakt van Virtual Reality en psychofysiologische maten.

Onderwijs

Ik ben blokcoördinator van de vakken Psychology of Eating (University College Venlo) en Eating Behaviours (Maastricht University). Als tutor ben ik actief (geweest) bij verschillende vakken bij FPN, UCM, en UCV (Eating Disorders, Eating Behaviours, Research: How to do it, Health Psychology, Bad Habits, Social Psychology, Bewustzijn, Vaardigheden IV: Academisch schrijven, Introduction to Psychology, Psychology of Eating). Ook begeleid ik bachelor- en masterstudenten bij onderzoek en bij het schrijven van theses (FPN en FHML) en ik verzorg regelmatig colleges voor vakken in de bachelor en master bij FPN en UCV (over onderwerpen zoals homeostase, leren en geheugen, persoonlijkheid en individuele verschillen, appetitieve conditionering, het leren van gewoontes). Ik geef ook regelmatig colleges voor basisschoolkinderen (KidzCollege).
Ik begeleid graag enthousiaste studenten die hun thesis willen schrijven of onderzoek willen doen op het gebied van obesitas, conditionering/leerprocessen, lijnen, eten uit gewoonte, cue reactiviteit en gerelateerde onderwerpen.

Publicaties

van den Akker, K., Bongers, P., & Jansen (in revision). Validation of prospective portion size and latency to eat as behavioural measures of reactivity to snack foods. Appetite.

van den Akker, K., Havermans, R.C., & Jansen, A. (in revision). Appetitive conditioning to specific times of day. Appetite.

van den Akker, K., Nederkoorn, C., & Jansen, A. (in revision). Electrodermal responses in appetitive conditioning are sensitive to contingency instruction ambiguity. International Journal of Psychophysiology.

van den Akker, K., Schyns, G.L.T., & Jansen, A. (in revision). Appetitive learning deficits in overweight and obese women. Behaviour Research and Therapy.

van den Akker, K., K., Schyns, G.L.T., & Jansen, A. (2016). Enhancing inhibitory learning to reduce overeating: design and rationale of a cue exposure therapy trial in overweight and obese women. Contemporary Clinical Trials, 49, 85-91.

van den Akker, K., K., van den Broek, M., Havermans, R.C., & Jansen, A. (2016). Violation of eating expectancies does not reduce conditioned desires for chocolate. Appetite, 100, 10-17.

Jansen, A., Schyns, G.L.T., Bongers, P., & van den Akker, K. (2016). From lab to clinic: extinction of cued craving to reduce overeating. Physiology & Behavior, 162, 174-180.

Vervoort, L., van den Akker, K., Schyns, G.L.T., Kakoschke, N., Kemps, E., & Braet, C. (2016). Automatic processes in eating behaviour: understanding and overcoming food cue reactivity. In R.G. Menzies, M. Kyrios, & N. Kazantkis (Eds.), Innovations and Future Directions in the Behavioral and Cognitive Therapies. Australian Academic Press.

Vervoort, L., Vandeweghe, L., van den Akker, K., Jonker, N., Braet, C., Kemps, E. (2016). Food: Treat or Threat or Treatment? Rewards and punishment in eating behaviour and interventions to change them. In R.G. Menzies, M. Kyrios, & N. Kazantkis (Eds.), Innovations and Future Directions in the Behavioral and Cognitive Therapies. Australian Academic Press.

Bongers, P., & van den Akker, K. (2015). Deskundigen in het voedseldoolhof. Bespreking van ‘Het Voedsellabyrint’ van J. Seidell en J. Halberstadt en ‘Overgewicht en gezondheid’ van E. Van Thiel. De Psycholoog, 50, 21-23.

van den Akker, K., Havermans, R. C., & Jansen, A. (2015). Effects of occasional reinforced trials during extinction on the reacquisition of conditioned responses to food cues. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 48, 50-58.

Bongers, P., van den Akker, K., Havermans, R.C., Jansen, A. (2015). Emotional eating and Pavlovian learning: does negative mood facilitate appetitive conditioning? Appetite, 89, 226-236.

van den Akker, K., Stewart, K., Antoniou, E.E., Palmberg, A. & Jansen, A. (2014). Food cue reactivity, obesity, and impulsivity: are they associated? Current Addiction Reports, 1, 301-308.

van den Akker, K., Havermans, R. C., Bouton , M. E., & Jansen, A. (2014). How partial reinforcement of food cues affects the extinction and reacquisition of appetitive responses. A new model for dieting success? Appetite, 81, 242-252.

van den Akker, K. (2014). Pavlov en de zoetstofmythe. De Psycholoog, 49, 12-19.

van den Akker, K., Jansen, A., Frentz, F., & Havermans, R. C. (2013). Impulsivity makes more susceptible to overeating after contextual appetitive conditioning. Appetite, 70, 73-80.

Havermans, R. C., & van den Akker, K. (2013). Odysseus in luilekkerland. Bespreking van ‘Eet mij: de psychologie van eten, diëten en teveel eten’ van A. ten Broeke & R. Veldhuizen. De Psycholoog, 48, 25-26.

van den Akker, K., & Jansen, A. (2012). Eten uit gewoonte: hoe zit dat precies? Nederlands Tijdschrift voor Voeding en Dietetiek, 67, 26-28.

Coelho, J., van den Akker, K., Nederkoorn, C., & Jansen, A. (2011). Pre-exposure to high- versus low-caloric foods: effects on children’s subsequent fruit intake. Eating Behaviors, 13, 71-73.