• nl
    • en

Research

Fania Dassen

Position
aio

E-mail
f.dassen@maastrichtuniversity.nl

Thema's

  • - Belonende waarde van voedsel en eten
  • - Cognitieve processen en denkfouten
  • - Executieve functies & cognitieve controle
  • - Gewichtsverlies en lijnen
  • - Interventies / behandeling
  • - Obesitas

Onderzoek

Na mijn Bachelor Psychologie in Maastricht te hebben afgerond en de master Gezondheidszorgpsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, ben ik in april 2014 gestart als PhD-studente bij “de eetgroep”.

Waarom is het toch zo moeilijk om de verleiding van lekker eten te weerstaan, en hoe kunnen we dit makkelijker maken? Mijn onderzoek gaat op het trainen van cognitieve controle voor mensen met overgewicht, om het zo makkelijker te maken om gewicht te verliezen, en dit gewichtsverlies uiteindelijk ook te behouden. Deze grotere zelfcontrole willen we bereiken door het trainen van executieve functies. Executieve functies worden gezien als ons “controle systeem” en zorgen ervoor dat we bijvoorbeeld kunnen vooruitdenken en plannen, beloning uitstellen, geconcentreerd op ons doel blijven en verleidingen kunnen weerstaan. Deze functies vinden we prefrontaal in ons brein terug. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met overgewicht vaak moeite hebben met deze functies en lager scoren op cognitieve taakjes. Kunnen we deze functies trainen, en daardoor zelfcontrole vergroten? Daarnaast vragen we ons af of deze training zich op executieve functies in het algemeen moet richten, of dat taakjes specifiek over eten en eetgedrag moeten gaan, om deze training zo effectief mogelijk te maken.

Executieve functies worden ingedeeld in de hoofdfuncties werkgeheugen, inhibitie en flexibel denken. Het idee is om voor elke (hoofd)functie apart een specifieke training te ontwikkelen, en eerst hiervan de effectiviteit te testen. Een probleem met huidige cognitieve trainingen is dat ze vaak saai zijn voor deelnemers. Door onze trainingen in spelvorm te gieten, hopen we deze meer motiverend voor deelnemers te maken, en hierdoor ook makkelijker vol te houden. Het einddoel van mijn project is dan uiteindelijk om al deze trainingen te combineren tot een effectief totaalpakket.

Onderwijs

Ik ben met veel plezier actief in het onderwijs aan deze faculteit. Je kunt me tegenkomen als tutor bij diverse vakken (o.a. Bad habits, Health Psychology, Onderzoek: How to do it, Psychodiagnostiek).

Ik begeleid daarnaast graag studenten die hun these willen schrijven over een onderwerp gerelateerd aan mijn onderzoeksveld. Dit kan een literatuuronderzoek zijn, maar studenten die zelf een onderzoek(je) willen opzetten en uitvoeren zijn ook van harte welkom.

Voorbeelden van een mogelijk thema zijn obesitas, eetgedrag, executieve functies (werkgeheugen, inhibitie, set shifting), impulsiviteit, toekomsgerichtheid, uitstellen van beloning, algemene of eet-specifieke problemen, zelfcontrole en effectiviteit van trainingen. Daarnaast sta ik ook open voor eigen suggesties en ideeën.

Publicaties

  • Houben, K., Dassen, F. C. M., & Jansen, A. (in press). Taking control: Working memory training in overweight individuals increases self-regulation of food intake. Appetite.
  • Dassen, F.C.M., Jansen, A., Nederkoorn, C., Houben, K. (2016). Focus on the future: Episodic future thinking reduces discount rate and snacking. Appetite, 96, 327–332.
  • Nederkoorn, C., Dassen, F.C.M.,  Franken, L., Resch, C., Houben, K. (2015). Impulsivity and overeating in children in the absence and presence of hunger. Appetite, 93, 57-61.
  • Dassen, F.C.M., Houben, K., Jansen, A. (2015). Time orientation and eating behavior: unhealthy eaters consider immediate consequences, while healthy eaters focus on future health. Appetite, 91, 13–19.